söndag 26 februari 2012

Jag mår illa av komplimanger

Det finns ett problem som jag inte riktigt kan lösa. Ja det finns flera. Ibland när jag försöker berätta om något problem eller svårighet jag har verkar kvinnor tro att jag vill att de skall säga att jag är bra och fin och allt det där. Men som jag sagt tidigare är jag inte särskilt intresserad av att vara duktig. Det jag vill skriva om nu handlar egentligen inte om mig, utan om ett slags samhällsklimat där tjejer eller kvinnor som nästan på rutin skall säga till varandra att de är duktiga och bra, så att berömmet blir urvattnat och meningslöst. Om det är någonslags kvinnor-kan- mentalitet kanske? Som att det skulle vara något konstigt med att kvinnor kan. Frasen skulle lika gärna kunna bytas ut mot Apor kan. Eller skulle ni kunna tänka er en kampanj som heter Män kan?

Att det är så tror jag beror på att vi lever i ett samhälle där normer utanför hemmet till stor del fortfarande är uppbyggt för och av män. Utvecklingen går framåt men det är inte att bara så där förändra en flertusenårig civilisationsutveckling.

Vad jag vill påpeka är att det frodas en föreställning om att man utgår från att kvinnor har dålig självkänsla. Det händer att jag upplevs som kontroversiell när jag säger att jag inte alls har några problem med min självkänsla. Det är nästan som att man i mitt samhällsskikt måste ha problem med självkänslan för att andra kvinnor skall kunna relatera till en. Jag har problem visst. Jag lever ju ett liv, men problemen handlar inte om min självkänsla.

I tiden finns också en massa konstiga överenskommelser om hur man är som kvinna eller man, ett allmän gods i diskussionsunderlag i vardagsdebatten, som också utgår ifrån att jag är på ett speciellt vis. Det är slappt och bidrar inte till något annat än fördumning och dålig självkänsla. Man sprider fördomar om sig själv, sätter sig i begränsade former.

Angående komplimanger så har jag några råd. Om man bygger sin självkänsla på att få bekräftelse utifrån blir man en svag människa, beroende av andra människors gillande. Därför bör man ta lätt på komplimanger. Leta istället efter en inre kompass som inte bara utgår ifrån att du är fantastiskt, utan också vågar se när saker inte funkar optimalt. Det är så man utvecklas. På så sätt blir man också mindre känslig för kritik och mer självständig.

10 kommentarer:

  1. Jag både håller med dig och håller inte med dig. Jag håller med om att självkänslan måste komma inifrån och att det är svårt att bli för beroende av andras uppsksttning. Det blir så klart väldigt skört att hänga upp sig enbart på om andra gillar en eller det man gör.

    Men samtidigt tror jag att det kan vara lite mer komplext än så här. Jag har jobbat hårt på att få en bättre självkänsla och hade ett utgångsläge där jag tyckte att jag var rätt värdelös i de flesta lägen. Då spelade det faktiskt ibte så stor roll hur många komplimanger jag än fick, hur många som än sa att jag var duktig - det gick ändå inte att ta till sig. Självföraktet var för stort och självkänslan var för låg för att det skulle gå att ta in att någon gillade mig överhuvudtaget.

    Men jag har kommit ur det där nu, nu tycker jag att jag är bra på en massa saker och lite mindre bra på annat men det spelar inte så stor roll. I den här processen med att jobba på självkänslan så har fatiskt komplimangerna haft en viktig roll i perioder. Om många tycker att jag är duktig på något, även om jag själv tycker att jag är kass, då kan det ju vara så att det är mer sant att jag är duktig än att jag är så värdelös som min låga självkänsla får mig att tro. Jag valde att ltysna på komplimangerna, och valde att ta till mig det som man sa.

    Jag har fortfarande problem med självkänslan stundtals och mer i vissa områden än i andra. Och visst är det så att i de områden där jag är säker på vad jag kan och att jag gör bra grejer - där behöver jag ibte höra så mycker om attvjag ätr bra, dför det vet jag redan. Men jag gillar liksom ändå att få den bekräftelsen. Att andra också gillar det jag gör.

    Så jag mår inte illa av komplimanger. Jag blir glad!

    SvaraRadera
  2. Jag fattar att bygga upp en självkänsla är väl också att våga se vad man är bra på och stå för det. Då kan beröm vara viktigt. Jag mår också bra av komplimanger när det är för något bra jag gjort, som jag håller med om är bra. Men vad jag inte mår bra är att om jag lyfter fram något som jag mår dåligt över, att många då utgår ifrån att jag vill ha beröm när jag i själva verket vill lösa ett problem. Beröm är bra, men det får inte vara floskler.

    Jag vill också peka på ett samhällsproblem där kvinnor är mindre självklara än män och att de därför på olika sätt bygger sitt självförtroende på yttre bekräftelse. KRAM

    SvaraRadera
  3. jag menar också att det där snacket om att man är fantastiskt inte håller. För är man gör något dumt eller fel så faller man platt ner på marken. Det blir ingen sans och balans. Att göra så gott man kan duger och att förlåta sig själv och inte döma sig själv så hårt är förstås viktigt. Kanske handlar det om att vara en bra vän till sig själv, en snäll vän?

    SvaraRadera
  4. Ett par olika saker dök upp i huvudet när jag läste detta. För det första en artikel från den gångna veckan i vår branschtidning, med rubriken "Kvinnorna tar för sig". Den handlar om hur det nu finns fler kvinnliga chefer på arkitektkontor än vad det fanns för några år sedan. Fortfarande är det övervägande män som är chefer i en yrkeskår där det sedan 60-talet varit fler andel kvinnor är män som studerar arkitektur. När kommer rubriken "Männen tar för sig"?
    Det andra som dök upp i huvudet var en händelse för en månad sen, när jag hörde ett samtal som jag inte hört sedan högstadiet (och inte saknat heller). "Åh, jag är så tjock" säger en smal tjej, 30+"Nehej, det är du inte alls" kommer det direkt från hennes väninna.
    Jag tränar fortfarande på att ta emot komplimanger. Jag tycker om de spontana, som inte föregås av en uppfordrande beställning på att bekräfta ett ego. Och när jag vill prata om ett problem vill jag inte heller mötas av någonting som förminskar problemet till att handla om dålig självkänsla.
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Detta handlar väl också eller delvis om den opolitiska människan som inte ser samband och strukturer utan lägger alla problem på ett personligt plan, i den dåliga självkänslan (alltså att när man hävdar att andras eller egnas problem beror på en dålig självkänsla). Där är man fast skulle jag vilja påstå. Ser man sambanden och strukturerna så kan man frigöra sig på ett annat sätt och förstå att allt inte beror på lilla jag. Men det finns en idé samhällsanda, där bland annat självhjälpslitteraturen ingår, en idé om att allt beror på lilla jag.

    SvaraRadera
  6. Jag får en massa tankar kring det du skriver. Jag tycker att det är härligt att få komplimanger, men inte när folk (ofta kvinnor) tror att man fiskar efter dem, t ex om man har gått upp i vikt några kg och gärna skulle vilja gå ner dem igen. Då får man genast hör "men åh, du som är så smal, du behöver inte gå ner någonting!!". JA, jag vet att jag duger och är fin, men nu ville jag kanske höra något i stil med "ska vi börja motionera tillsammans på luncherna" eller ngt annat tips eller pepp.

    Män är ofta mer konkretiserade "ok, gör si, gör så" "om du är tjock, sluta ät godis"

    Om man gjort ett misstag säger kvinnor ofta "det har du inte alls, du tänkte helt rätt" medan män säger "ok, du klantade dig, men du gör bättre nästa gång"

    Nu generaliserar jag ju kring könen, men min upplevelse är att män ofta är rakare och att jag ofta kan uppleva kvinnor som nästan falska och lite fjäskande. Det blir lite svårt att veta var man har dem. Pratar de sen skit bak i ryggen??

    Som du märker gör jag mig skyldig till att bli personlig istället för att se strukturer. Jag är ovan att tänka politiskt, men jag övar mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gå in här och skriva att jag inte är någon färdig människa och att jag faktiskt kan växa av komplimanger när de kommer från andra sammanhang än exempel som vi här precis nämnt. Bland annat så blev jag både glad och stärkt när du Charlotte, okända människa, skrev till mig att jag verkligen skrev bra och att jag skulle fortsätta med mitt bloggande.. Mitt bloggande har betytt mycket för min självkänsla eftersom jag märkt att andra än mina kära läser helt frivilligt. Dock är jag fortfarande livrädd för att lämna ifrån mig längre manus. Men det finns inga komplimanger i världen som skulle få mig att bli snabbare i den processen, för jag vet precis vad det handlar om och alla de där komplimangerna, jag kan dem redan. Ibland är ord så fullständigt tomma. KRAM i alla fall Charlotte!

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Och jag tror att den skillnad i språket som du pratar om tror jag också har med att män är mer självklara på grund av olika samhällsstrukturer.

    SvaraRadera
  9. Att blogga är också något som gett mig mycket. Just pga att det är mest "okända" som läser och som man därför kan anta reflekterar på ett ofärgat och ärligt sätt.

    När jag startade min blogg sa min man "men varför i hela världen ska DU starta en blogg? Och "vad kan DU göra som inte tusentals andra kan göra så mycket bättre?"

    Visst, finns det många som både kan skriva bättre och göra en bättre blogg än vad jag kan, men jag tänker att NU ÄR DET JU SÅHÄR ATT JAG RÅKAR VARA HUVUDPERSON I MITT LIV OCH DET ÄR JÄVLIGT VIKTIGT FÖR MIG.

    Så tänk om någon enda människa i Sverige läser vad jag skriver och får en tanke eller en reflektion eller en slags relation till mig. Det skulle göra mig jätteglad. Och nu har jag några sådana läsare. Och varför skulle jag bry mig om ifall jag har femtiotusen läsare eller fem, när det är kvalitèn på responsen som är det som ger en glad och som föder och inspirerar till nya tankar.

    Att jag hittade hit till er blogg är roligt. Denna blogg stimulerar mitt intellekt på en nivå som är helt i min linje. Fortsätt och ni gör det bra, om jag får säga? :)

    SvaraRadera