måndag 20 februari 2012

Man blir inte klokare med åren men smartare...

…det vill säga mer tolerant och öppen. Tänkte återknyta till det ämne som lockade in mig på synk. Karins inlägg om graffiti.

Som ung och intolerant tyckte jag att allt bara var klotter, och därmed fult. Men det är med graffiti som med alla konstarter, med kunskap kommer insikt.

Klart jag idag kan uppskatta en aldrig så ful tag om den är placerad på ett häftigt ställe, men mest ser jag humorn och den politiska dimensionen.

Tydligast är både politik och humor ofta i utsatta miljöer. Att det finns graffiti i Afghanistan av Talibanksy ger mig hopp.

Att Palestina, och främst apartheidmuren vid Betlehem är full av humoristiska och kloka målningar gör mig glad. Politiska graffitiartister i Palestina verkar se på dessa målningar med förakt och målar själva bara martyrer och politiker, men att med humor och ironi rikta blickarna mot en till synes hopplös situation kan aldrig vara fel.

Undrar om inte Banksys fantastiska målningar skulle kunna ge en skaplig inkomst till den palestinier som började göra en guidad Banksytour, och avslutade den med Roger Waters text på muren.

Banksy - flicka och soldat

  

2 kommentarer:

  1. Yes! Vem passar bättre att skriva på en mur! http://www.youtube.com/watch?v=Z46JhT0RQ0w

    SvaraRadera