fredag 7 oktober 2011

Jag lever med konsekvenserna av dina handlingar

Okej, nu känner jag att jag måste förklara lite innan ni fortsätter att läsa. Jag har inte skrivit det här inlägget för att ni ska tycka att det är synd om mig eller så. Jag har skrivit det för att ni ska fatta lite hur vi har det, vi som har varit utsatta för övergrepp. Så. Nu kan ni fortsätta läsa. Eller sluta om ni vill.

Det är inte särskilt roligt att ha varit utsatt för sexuella övergrepp. Det är jävligt jobbigt faktiskt. Jobbigt och tröttsamt. Jobbigt och tröttsamt att kämpa med svårigheterna som övergreppen orsakar i vuxenlivet. Oerhört tröttsamt faktiskt.  Allt som oftast märker jag i möten med andra att många tänker automatiskt att de svårigheter som sexuella övergrepp ger per automatik ska handla bara om just sexualitet. Att man som incestoffer ska tycka att sex är det obehagligaste och värsta som finns. Så enkelt är det inte. Jag kan inte direkt säga att mitt förhållande till sex skulle vara så särskilt mer komplicerat än någon annans. Jag gillar sex. Nu vet ni det. (Nu vet jag att det finns en massa kvinnor (och män) som har varit utsatta för sexövergrepp som tycker att sex är asjobbigt, all respekt till er)

Det finns så många saker som jag tycker är mycket mer besvärliga i livet än att ligga med killar. Det finns så många andra konsekvenser av övergreppen som gör ondare och som påverkar mig mer. Att inte ha någon makt att styra över det man utsätts för. Den maktlösheten, att inte ha en chans att kunna styra det som händer - åh, det är en förfärlig känsla. Oerhört lätt att ta med sig i andra situationer i livet vill jag lova. Att bli manipulerad att tro att man inte har något värde, att få sin självkänsla sänkt till botten. Att inte få sina gränser respekterade, ingen brydde sig om vad du ville, så till de grad att det är skitsvårt att sätta gränser i nuet. Att bli fostrad i att ta en massa skit från de som ska stå en närmast och skydda en. Som ska uppmuntra en och rusta en med styrka och självförtroende så man klarar sig i livet. Och det där med självkänslan. Det är det svåraste. Att tappa allt sitt värde. Och skammen och skulden så klart. Som grädden på moset. Att bli manipulerad att tro att man faktiskt får skylla sig själv för det som hände.

Kanske tänker du nu att - okej, men då är det bara att sluta ta skit från andra. Ta makten över livet igen och klappa sig på axeln och tycka att man är bra. Det är ju så förskräckligt längesedan allt det där hände så sluta var ett offer nu. Så enkelt är det inte. Det är inte bara att skaka av sig tankemönster som man har fostrats in i under hela uppväxten. Det är ett segt och slitsamt arbete. Ett jävligt jobbigt och tröttsamt arbete.

Och allt detta gör mig så jävla jävla arg och ledsen. Det känns så fruktansvärt orättvist. Att min pappa kan gå genom sitt liv helt opåverkad och obekymrad. Och jag. Jag lever med konsekvenserna av hans handlingar. I varje sekund. I varje ögonblick.

20 kommentarer:

  1. Sänder dig en kram i brist på vettiga ord. Värdefull text!

    SvaraRadera
  2. Jag blir både arg och ledsen när jag läser det du skriver. Jag förstår precis hur du menar, fast jag inte alls kan veta hur det känns alls. Förstår du? Hur man kan känna sig så liten som människa medan en annan inte är påverkad ett dugg. Det är så fel. Du är stark. Kram.

    SvaraRadera
  3. Kram Elin du är så bra! Jag har varit på facklig ombudsutbildning i dag och är lite färgad av det när jag läser din text. För denna hjälplöshet du talar om, är ju något som påminner om vad man utsätts för arbetslivet, att man bara förväntas att "gilla läget". Det finns helt enkelt så mycket i samhället som är uppbyggt efter att folk skall ta en massa skit. Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt om man varit utsatt för ett övergrepp. Det finns mycket i samhället som är uppbyggt på att folk skall ta en massa skit. Illa att de som delar ut skiten inte begriper det. Men de som drabbas värst är ju då de som har trauman av detta. Rådande samhällsnormer hjälper på så sätt till att upprätthålla det sjuka och att göra de svaga svagare. Men du är förbannat stark Elin! TUR!

    SvaraRadera
  4. Många många kramar Elin!!!
    Om du bara visste hur ofta jag tänker på att jag skulle vilja ställa dina föräldrar mot väggen och försöka få dem att förstå vad deras val i familjelivet gjort dig. Jag vet att det inte skulle ge resultat, men ändå...
    Ett mycket bra skrivet och viktigt inlägg, tack för att du delar med dig.
    <3

    SvaraRadera
  5. Hmm, lätt att säga att man inte ska ta makten över sitt liv när man plundrades på den ända in på benet redan från när man var liten. Och när man fick lära sig dag för dag att ta skit - och inte ens få kalla det skit.
    Bra text.

    SvaraRadera
  6. Pål - precis så. Alldeles precis så! Tack för allt fint ni skriver. Kram till er allihop!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är väldigt modigt av dig att skriva om det här och du gör säkert många en tjänst, som känner igen sig, men aldrig skulle våga berätta. Kan inte ens föreställa mig hur det är att leva med att bli kränkt på det sättet, även om jag bär med mig en del från barndomen som jag jobbar med idag.

    Man får nog aldrig en ursäkt från den/dem som bär ansvaret. Det enda man kan göra är att försöka återupprätta sig själv, det barn man var, förstå att man hade och har ett värde.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Det ska förstås stå: "lätt att säga att man ska ta makten ..." (suck...)

    SvaraRadera
  9. Någon som skrivit något så starkt, är starkare än nästan alla andra människor.
    Kämpa på Elin, låt inte svinet vinna.

    SvaraRadera
  10. Ja, allt handlar nog om att återupprätta sig själv, precis som du skriver Anna-Stina. Och läka. Kramar på er!

    SvaraRadera
  11. Stark du är Elin som vågar skriva om det, och modig! Heja dig!

    SvaraRadera
  12. Elin, jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska skriva. Tänker på hur det kan kännas att inte kunna lita på dem som ska stå för tryggheten när man är liten. Ser bara ett svart hål... Du är helt fantastisk som beättar om detta. Vill ge dig en varm och innerlig kram <3 ta hand om dig!

    SvaraRadera
  13. Tack ska ni ha. Jag måste tillägga detta: jag har det värsta bakom mig. Mitt liv idag är ljust och fint. Måhända har jag inga föräldrar och ingen släkt som står på min sida - men jag har något mycket bättre och finare - jag har mina vänner. De ger mig all styrka jag behöver. Och jag har mina barn, de ger mig all lycka och genom att ge mina barn allt det jag inte fick så läker jag samtidigt.
    Kramar!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker mycket synd om alla som varit utsatta frö pedolfiler och önskar ett nytt lagförslag: Ny lag ska stoppa pedofiler på nätet (Det stod i dagpressen i 2007 att lagförslaget lämnades till Beatrice Ask. Vad blev det av detta lagföslag? Se WikiThink på min blogg http://eirikssons.wordpress.com
    Jag såg på en blogg som utsatta tjejer hade för att hjälpa andra, att de fått "stänga" eller avlsuta sin hjälptjänst p.g.a. missbruk av tjänsten. jag blir så förbannad på dessa pedofler.

    SvaraRadera
  15. Naturligtvis är pedofilers handlingar fruktansvärda. Att skada någon annan så hänsynslöst är förfärligt. Samtidigt känner jag så starkt att man inte får fastna i hatet. Man ska växa i kärleken istället.

    SvaraRadera
  16. Oj, så fint och bra du uttryckte det "genom att ge mina barn allt det jag inte fick så läker jag samtidigt". Det du skriver ger mig hopp, eftersom en av mina rädslor är att inte bli en bra mamma pga hur min egen barndom var. Tack! Och glad över att du idag det bra trots vad som hänt.

    SvaraRadera
  17. Jag har också varit väldigt rädd som att inte klara av att vara en bra mamma. Och visst är det tufft ibland, ibland känns det som om jag måste lista ut allt själv eftersom jag inte har några bra exempel i min egen barndom att falla tillbaka på. Men ändå - genom kärleken till mina barn, genom den kärleken dom ger mig och genom att ge dom det jag saknade - så hjälper det mig också. man kan bryta det negativa. Allt kommer gå jättebra för dig Anna-Stina!

    SvaraRadera
  18. Jag har inte själv blivit utsatt för pedofili, men känner medlidande med de som blivit/blir det, kanske främst p.g.a. min uppfostran, läs nedfostran. Jag har själv alltid älskat min son och aldrig upprepat, t.ex kränkningar och hån som min mamma gjorde gentemot mig, gentemot honom. ( Jag tror inte alls på att man behöver behandla sina barn som man själv blivit behandlad). Att känna sig älskat, tror jag är det viktigaste för ett barn. Lycka till Anna-Stina och Elin

    SvaraRadera
  19. Hej igen. Helt oefterfrågat vill jag säga att Fältbiologerna (har Minifältisar) är jag mycket glad att min som har varit med i sedan liten. Där fick han många trevliga vänner och bra intressen.

    SvaraRadera