onsdag 1 februari 2012

saker att gilla och ogilla med Göteborg

Saker jag älskar med Göteborg

Samhällskritiken
Det medvetna folket på gatan. Uppdrag granskning, GP, Elin Grelsson och Ove Sernhede med flera.

Långgatorna , Järntorget,
Något så coolt som Långgatorna finns knappast innanför Sveriges gränser. Att gå där är att förtrollas, man får attityd bara genom att beträda gatorna. I området finns också bra kultur som Folkteatern, Hagabion, Hagateatern, Draken och biblioteket.

Lärjeån
Det finaste promenadstråket där dessutom skägglaven fortfarande lär finnas, vilket är ett tecken på ren luft. (Men fråga mig inte om lavar. Jag har inte studerat dem sedan Mulleskolan)

Botaniska och Ängårdsbergen
Dessa kan jag inte leva förutan.

Gamlestaden
Där har det bott bra folk ända sedan 1400-talet. Bra folk, gangsters, arbetare, invandrare, akademiker, studenter, kulturarbetare. Här finns också stans bästa affärer; Rambaldi och Orienthuset.

Bok och bibliotek
Att bo i Göteborg och vara bibliotekarie är förstås en lyckoträff på hösten särskilt som mässan är ungefär när jag fyller år.

Saker jag hatar med Göteborg

Slottskogens vandringsstråk en söndageftermiddag
Vad fan är det för fel på folk? Har de ingen fantasi? Ibland går jag där men det är bara hemskt eftersom där är 3000 personer mer på vägarna än vad som får plats.

Liseberg
Så stort så man blir alldeles trött bara av att gå omkring mellan attraktionerna. Gröna Lund är både bättre och trevligare. Jag hatar Liseberg av hela mitt hjärta. Hade det funnits taxibilar på området så hade jag åkt det mellan attraktionerna.

Avenyn och Götaplatsen
Något så tillgjort som Avenyn får man väl leta efter. Bussarna är dock bra, de går snabbt och ofta. Men egentligen så hade Avenyn varit bättre utan någon trafik alls. Götaplatsen har ju några förträffliga institutioner och har man väl tagit sig in på någon av dessa får man väl se sig som räddad. Men själva Götaplatsen symboliserar för mig inget annat än Död och storhetsvansinne. Jag tänker också på Sovjet.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar