Här är ett fåtal exempel på detta:
När klagomålen på telefon det nya biljettsystemet blev för omfattande så stängde man möjligheten att klaga per telefon. Själv klagade jag per post genom deras käcka blanketter för två år sedan då en chaufför tvingade oss att köpa smsbiljetter då han uppenbarligen inte fått tillräcklig utbildning för att hjälpa oss betala för flera resor på samma kort. Jag har ännu inte fått något svar.
När en student som köpt årskort för över 3000 kronor och glömt sitt årskort hemma då en kontrollant dök upp, så valde västtrafik att dra studenten till rättegång. Hur lågt kan man sjunka. En student.
En annan student som överhuvudtaget inte gjort något fel skickade biljettkontrollanter de polisen efter. Att det blev så berodde på att biljettkontrollanterna inte visste vilka regler som gällde.Eftersom det är frågan om flera biljettkontrollanter så är det självklart bristande information som ligger till grunden till detta fatala misstag.
Men det finns en möjlighet till bot och bättring. Vi kanske inte kan förlåta allt, men åtminstone något om Västtrafik ställer till med en Förlåt mig turne som enligt mitt förslag skulle innebära att de låter oss alla åka gratis under en månad.
För att åstadkomma detta krävs en massiv kampanj. Mitt förslag är att ni kopierar följande text och skriver in i Västtrafiks synpunktshantering:
Hej! Vi Göteborgare är numera ursinniga på ert dåligt fungerande biljettsystem och ert dåliga bemötande. Som ni vet pågår det ett krig emot er. På facebook finns sidor som sprider information om vart era biljettkontrollanter befinner sig och en annan sida som heter Hata Västtrafik. Vill ni att det skall vara så? Jag har ett förslag på hur vi skall förlåta er. Starta en Förlåt mig kampanj och låt oss alla åka gratis i en månad.
En gratismånad räcker inte!
SvaraRaderaJag tycker att kollektivtrafiken ska vara gratis. Det skulle spara Göteborgs stad mycket ur miljösynpunkt och viktigaste av allt, folk skulle kunna åka buss utan att bli trakasserade av kontrollanter. Gratis kollektivtrafik skulle skapa mer rörelse i supersegregerade staden Göteborg.
Jag blir förbannad över att det enda stället där det är gratis att åka med västtrafik är till mellan Rosenlund och Lindholmen. Detta gynnar de människor som har råd att bo mitt i stan och som har ett välbetalt jobb i Lindholmen Science Park. Färjan är till exempel inte gratis under helgen eftersom den är till för de som har ett jobb.
Katrin: Kollektivtrafiken borde absolut vara gratis. När man tänker på kostnaderna för vad det där biljettsystemet så kanske det hade kunnat vara gratis utan att det blivit dyrare än vad det nu är (inberäknat kontrollanterna)
SvaraRaderaFöreslår att Västtrafik tittar på grannlandet Tyskland som har såväl spårvagnstrafik som fungerar även under vinterhalvåret,samt biljettsystem som är okomplicerade och lättfattliga. Jag är fullständigt övertygad om att det var möjligheten för politiker och tjänstemän att få åka på studieresor till Australien för att "studera" det här j-a skitsystemet som gör att vi dras med det idag. Gratis är visserligen gott, men den höga kostnaden för gratis kollektivtrafik gör det förslaget omöjligt när det ställs mot sjukvård, åldringsvård och barnomsorg/skola.Ingen politiker vågar driva frågan. Det vore politisk harakiri...
SvaraRaderaFör några år sedan lade vänsterpartiet ett förslag i riksdagen om att fri kollektivtrafik skulle provas i två län för att kunna utvärdera effekterna. Det blev dock tvärstopp, tyvärr verkar det inte finnas politisk vilja att ens titta närmare på idén. Att en enskild kommun eller region skulle våga ge sig på det på egen hand kan vi nog inte hoppas på, inte ens enhetstaxan lyckades gå igenom…
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaAppropå Australien: När vi var i Melbourne 2009 så var metron gratis före ett visst klockslag på morgonen för att försöka påverka folk att åka före värsta rusningstiden. En annan gratisgrej som är bra är att lokaltrafiken i Stockholm är gratis för alla barn på helgerna.
SvaraRaderaOch eller hur att åka till andra sidan jorden och studera ett biljettsystem är väl lite värre än att gå över ån för att hämta vatten? Det skall krävas mycket för att man skall våga vara negativ efter en sådan resa?
(Ungefär som biblioteken. Vi har alltsedan Valfrid Palmgrens tid åkt till USA för att hämta inspiration och idéer, trots att det i dag finns så oerhört mycket i det amerikanska samhället som är väldigt svårt att översatta till svenska förhållanden. Trots att det nuförtiden finns fantastiskt mycket mer användbara exempel på närmare håll. Men att åka till USA är ju trots allt att göra en amerikaresa och lite annat än att åka till Holland eller Finland.)
En annan mycket tragisk men ändå väldigt talande omständighet i fråga om Västtrafik är att de vid något rabalder alltid säljer ut sina kontrollanter/anställda till pressen. När det var fråga rättegången så svarade de att det var olyckligt att fallet gått så långt, att det hade de inte vetat om. Men de stoppade inte rättegången för det verkar ha varit en omöjlighet. I den här sista händelsen med chalmeristen. sa man att kontrollanterna gjort fel. För att stå upp för sina anställda och inte göra krisen än värre både innåt och utåt, så borde de väl de ansvariga ta på sig felet, att de uppenbarligen inte utbildat sin personal tillräckligt i detta regelsystem.
SvaraRadera