torsdag 1 mars 2012

Min arbetsdag


Hej.  Jag vill börja alla inlägg så, men inser nu att det blir ganska tråkigt att ha samma rubrik hela tiden.  Rubriken är alltid det svåraste tycker jag. Så jag väntar med den till sist, när jag vet lite mer vad innehållet blir. Det känns iallafall lättare.

Jag tänkte dela med mig av min arbetsdag. Som ni vet (eller inte) jobbar jag på en snabbmatskedja. Man kan ha bra dagar och dåliga dagar. Beronde lite på villket humör man är på och villka människor man träffar på. För man träffar på många intressanta människor och det är det jag gillar med mitt jobb. Mitt i en lunchrush hinner man inte riktigt med det där. Då ska det bara gå fort och det lär man sig hantera, man hinner inte riktigt med människorna. Man rabblar sina fraser i rätt ordning (för det mesta, ibland blir det helt fel och man säger olika saker på fel ställe och frågar samma sak två gånger).

På restaurangen har vi såklart, som de flesta andra restauranger antagligen har, stamkunder. Man lär sig vad dom vill ha och man kanske småpratar lite extra. Restaurangen ligger dessutom vid en gymnasieskola, så vi har många gäster därifrån (villket gör att man ibland kan känna sig som en mattant). Denna vecka råkar det vara sportlov, så det är mycket lugnare nu och vi jobbar bara två stycken istället för tre eller fyra som vi vanligtvis brukar vara. Idag efter lunch, tog jag emot några kunder och min kollega var i köket och torkade golvet, trodde jag. När jag var färdig med kunderna gick jag in till köket och hörde ett avlägset bankande. Min kollega hade blivit inlåst på toaletten i rummet intill och kom inte ut. Jag tog till saxen och försökte hjälpa henne ut, men var tvungen att gå för att ta kunder. Det hade bildats en liten kö, såg jag insåg att det var bättre att förklara situationen för dom och försöka ta itu med problemet. Personerna i kön var dessutom stamkunder, så dom hade säkert lite överseende. Dom erbjöd mig dessutom hjälp, villket jag tacksamt tog emot. Det visade sig att en man hade någon sorts nyckel till såna toaletter.
Men det slutade inte där. Det var något med låset som hade gått sönder. Jag var tvungen att ringa fastighetsskötaren, som sa att han precis slutat jobba men skulle springa iväg till oss och se om han kunde göra nåt åt saken med verktygen han hade på sig, vilket han kunde. Det visade sig sedan att han också var en stamkund.

Efter en sån här dag inser man vad snälla människor är egentligen och vad tacksam man kan bli för så lite. Att önska en kund en bra dag och bjuda på ett extra leende kan göra så mycket. Eller när en kund tackar för maten innan hon/han går, det kan göra en tråkig eftermiddag så mycket bättre.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar bra dagar på jobbet, och bra dagar är när man har kul med sina kunder/gäster/användare. Grattis till stamkunderna!

    SvaraRadera
  2. ja visst, att sprida gott ger gott tillbaka. Det är så himlans enkelt men man glömmer det ständigt.

    SvaraRadera