söndag 11 mars 2012

80 %

Häromdagen redovisade Rapport en undersökning som visade att 80 % av svenskarna är emot vapenförsäljning till diktaturer. Till diktaturer! Smaka på den en gång till. Rapport redovisade resultatet som en positiv nyhet, som något bra. Men herregud, 20 % sa alltså inte nej till vapenexport till diktaturer!

Nog för att det alltid finns några knäppskallar i varje sådan undersökning, några som vill provocera och några som aldrig har en ståndpunkt. Men 20 %.

Och förlåt mig om jag är övertydlig, men det var alltså inte 20 % som var emot att svenska vapen ska användas i krig och konflikter, utan frågan gällde diktaturer.

Många av oss får fortfarande en bild i skallen när vi tänker på krig som mer passar till 30-åriga kriget då trupper möttes på stora fält och soldater dödade varandra, eller första världskrigets skyttegravskrig. Men idag är det barn och kvinnor som alltid drabbas hårdast i konflikter och som flyktingar. Kvinnor utesluts också i hög grad från fredsbevarande beslutsprocesser.

80 %! Den siffran har nu malt i mitt huvud i flera dagar. Vad är det som händer i Sverige?

Jag vill ha en ny värld!

Och ni får lite gammal hederlig antikrigspropaganda.



3 kommentarer:

  1. Funderar i temer av om samhället klarar av en massa män som inte vill bära vapen ens, oavsett diktatur eller ej, kanske det mest radikala man kan göra idag? Vapen bär jag inte, skjut mig hellre. Afganistan? Nä, tack! ALDRIG!

    http://artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-lyrics-desertoren-3n8pvqk

    SvaraRadera
  2. MH: Är du för eller emot vapenförsäljning till diktaturer?

    SvaraRadera
  3. Oavsett om det är möjligt att skapa en fredlig värld eller inte måste vi alla verka för en demokratisk värld för att förbättra chanserna. Och det gör vi inte genom att sälja vapen till diktaturer.

    SvaraRadera