måndag 26 mars 2012

Estelle och familjelyckan

I dag har jag sett bilder på Kronprinsessan Victoria, prins Daniel och prinsessan Estelle.

Mamma Victoria är klädd i en ljus mjuk närmast hudfärgad klänning och snusar på sitt lilla barn. Intrycket är sårbart och vackert, nästan naket. Jag tycker det är en vacker bild. Fotografen Kate Gabor har gjort ett bra jobb.

Jag kan inte säga att bilderna på Daniel och Estelle är dåliga. Men man behöver inte vara professor i genusforskning för att se vad som galet. För det räcker att studera kontrasterna i hur moderskapet respektivet faderskapet skildras i dessa bilder. Istället för hudfärgat och närkontakt har Daniel mörk kostym och håller sitt barn i sina starka armar en bit ifrån kroppen.

Men det är klart som republikan får man väl vara glad att inte hovet utstrålar jämställdhet, modernitet och nutidsanpassning.

Jag var på lönesamtal i dag. Förändringsbenägenhet skall ge mer klirr i kassan enligt kommunens modell. Hur förändringsbenägetmåste hovet vara för att få bra påslag efter sina lönesamtal?

4 kommentarer:

  1. Här förstår jag ingenting... Jag för min del ser vackra bilder på nyblivna föräldrar som utstrålar glädje, familjelycka och kärlek till sitt barn, inget annat..

    SvaraRadera
  2. Haha! Det är kul skrivet Karin!
    Ja det är tur att de inte är jämställda! Nån måste ju föra könsrollerna vidare. Tänk om Victoria och Daniel skulle jobba som vårdbiträden också. Då skulle ju själva monarkins idé försvinna, den som bygger på att det ska vara skillnad dels mellan könen och sen också mellan prinsen & prinsessan och resten av Folket.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym! Jag förstår heller ingenting. Hur kan man bara se gulligullet? Själv gillar jag mer när statens tillgångar är mer jämlikt fördelade på alla.

    SvaraRadera
  4. Foton är i första hand konstruerad verklighet, precis som text och även denna text. Men varför väljer man att konstruera denna otidsenliga verklighet? Jag tycker inte de tänker så smart. Sen tror jag att Daniels avbildande på fotona också handlar om att det är viktigare för honom att utstråla pondus eftersom han är en man av folket.

    SvaraRadera