fredag 24 juni 2011

Joggarprojektet del 2: kanske Wagner kan hjälpa mig?

Jag har avklarat min andra vecka och det går bra. Foten kan ibland kännas lite ostadig, men aldrig under själva joggningen. Jag springer inte särskilt långt än, men den andliga resan mot löparjaget är på gång. Har ännu inte vågat mig på Born to run av Christoper McDougall då jag är orolig över hur den skall påverka mig. Exempelvis såg jag en människa som var löparklädd på sitt jobb och sådan vill jag inte bli. Passar inte i pannband och jag har lite annat att göra än att jogga runt. Jag vill bli fanatisk, men kontrollerat fanatisk. Inte tycka att joggarkläder är det snyggaste och bästa i alla lägen eftersom man aldrig vet när man kan bli sugen på en joggingtur.

Dock har jag läst Kom i gång med löpningen från Runners world Det var lätt gjort. En typisk amerikansk hokuspokusbok med anekdotisk bevisföring som exempelvis skriver att knän inte tar skada av löpning eftersom det finns en marathonlöpare och han har aldrig haft ont i knäna. Jag får kväljningar av litteratur i överdrivet hurtig ton med godagyxskaftargument. De behandlar sina läsare som lättlurade idioter, vilket verkligen är förolämpande för hela mänskligheten.

När jag joggar, vilket verkligen inte är så mycket än så länge, så lyssnar jag på en radiokanal som heter Deeper shades of House. Men jag har också funderat på Wagner. Kanske är det Wagner som skall hjälpa mig bli den där extrema löparen? Jag har hört att det kan vara farligt att lyssna på Wagner. Kanske är Wagner farlig de som tror på anekdotisk bevisföring ? Eller de som vill förvandlas till nazister? Min överdrivna förhoppning är att musiken skall fungera som en magisk metamorfos, så att jag blir en lagom fanatisk joggare. I vissa partier påminner den faktiskt om Deeper shades of House:




Apropå klassisk musik så hade man ett experiment i Gamlestaden för ett antal år sedan (före min tid och något som mina kollegor tyckte var helgalet). De hade problem med stökiga ungdomar vid ett av kommunens hus så de bestämde sig för att spela klassisk musik. Inte för att som jag trodde lugna ner ungdomarna utan för att skrämma bort dem. Ungdomarna kände sig inte bara förolämpade utan blev också förbannade och slog sönder en massa fönster på byggnaden istället för att försvinna. Det kan inte vara kul att bli bortkörd som man vore boskap. Om ungdomarna har problem att hitta på något att göra så är det bra att de visar sig tycker jag, då finns det ju en möjlighet att hjälpa dem. Det behövs en hel by att uppfostra ett barn som man brukar säga. Världen har blivit för mycket mitt och ditt för att det skall vara riktigt bra. Som det slår tillbaka. Dessutom borde det vara straffbart att använda musik på det viset.




3 kommentarer:

  1. Jag suckar bara över löpare/cyklister/whatnot som måste köpa hela paketet av allting. Jag gör tvärtom.
    Jag har prövat Wagner, tänkte att han skulle bejaka den Nietzscheanska övermänniskan i mig, men jag tyckte mest han var lite småtråkig.

    SvaraRadera
  2. jag har satsat på Creedence och Frida Selander och att läsa Murakami ;-)

    SvaraRadera
  3. Pål; det där beror nog på vilket psyke man har i grunden. För mig kan det fantastiska fungera som ett slags bränsle, en insats som tunnas ut efter ett tag, men som en grund att stå på senare. Sen gäller det bara att mata det. I vissa perioder kanske väldigt lite och i andra perioder mer, men att det inte dör ut helt. Sen tror jag att jag är för mycket estet och tänkare för att klara av att vara fanatisk över tid. Det blir torftigt. Löpning är främst ett medel för att sätta lite blås i hjärnan, för att få i gång tankarna, inte som ett självändamål. Särskilt intressant att se propotionerna på ett problem före och efter en joggingtur. En del problem finns helt enkelt inte efteråt, andra är nedtonade.
    Elin; Jag skall prova dina förslag. Wagner börjar redan gå mig på nerverna.

    SvaraRadera