söndag 19 juni 2011

Jag blir så jävla trött

Jag är så djävla trött på att läsa i tidningarna om olika människors brist på verkliga problem. Om folk som skiljer sig på låtsas. Jag har slutat förstå skillnaden på Prins Daniel och Comhem mannen. Så jävla trött är jag
på de kommunala bostadsbolagen som inte bara är korrupta utan också jobbar aktivt och praktiskt för ökad segregation genom att bara placera folk med bidragsberoende i förorten och inte här i stan hos mig. Samtidigt som man försöker omöjliggöra för kollektivhus som bidragit till att göra förorten intressant.

Jag är så trött på att man inte rustar upp förorten utan bara låter allt bli värre och värre, att man inte förstår vad som krävs. Att ingen stämmer Jan Björklund och Anneli Hulthen i en rättegång för att ingenting blivit bättre i skolorna. Att Björklund fortfarande är skolminister är en gåta. Att han inte placerats om som utredare på ett departement eller som forskare i skolhistoria.

Jag är så jävla trött på att kommunerna tvingas marknadsanpassa hyrorna till sina egna skollokaler så att skolorna bara blir sämre och sämre. Trött på att man försöker lura i oss att ju fler elever på ju mindre yta desto bättre skolor. Som om vi vore födda i går och utan hjärna .

Jag är så trött på att det här ordbehandlingsprogrammet inte ger stöd för ordet marknadsanpassa trots att det numera är kanske Sveriges vanligaste ord. Vanligare än jordgubbar, midsommarstång och jultomte. Om julomten inte är inhyrd vill säga, som ett led i en arbetsmarknadsåtgärd trots att det närmar sig midsommarafton och ingen vill se en jultomte just nu.

Jag är så trött på den nya organisationen i Göteborgs stad som verkar gå ut på att att allt skall bli så tillkrånglat och dumt som möjligt. Där man har kopplat bort det sunda förnuftet och inte längre skall ta hänsyn till folks erfarenheter utan istället skall man börja från noll, som man vore ett blankt blad att skriva på, en Weberprodukt. Jag är så jävla trött på att när man säger Weber så tror folk att man menar en grill och inte Max Weber.

Jag är så trött på att krispengar från regeringen som skulle använts till att rädda jobb, standard, användes till att köpa datorer till elever som lockbete för att de skulle välja just den skolan, samtidigt som man inte längre har råd att ta in vikarier vid sjukdom. Jag är så trött på att man inte lyssnade på lärarna som faktiskt visste att undervisning är viktigare än datorer, det är jag så jävla trött på.

Jag är så trött på att år efter år drabbas av effektiviseringsprocessen på 2 % varje år, som långsamt urholkar verksamheten. Jag är så trött på idiotstyren som gör att satsningen på datorer i stället för lärare satte igång en stöldrajd som gjorde att var fjärde elev blev bestulen och hälarna stod i rad utanför skolgården, som en fribiljett till maffian.

Jag är så trött på att man pratar om att vi måste arbeta mot segregationen trots att den hela tiden ökar och. Att man tycker medborgarna skall fixa allt själva när de har några förslag och att man pratar med dem som om de vore åtta år eller som man skickat in dem i ett runt rum och bett dem ställa sig i hörnet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar