torsdag 2 juni 2011

Bristen på tänkande och vettiga värderingar är katastrofal

Egentligen vill jag inte skriva om kungen för det gör alla hela tiden. Men jag funderar på ifall SVT kommer att radera alla kungaprogram om det visar sig att han ägnat sändningstid till att ljuga för att rädda sitt skinn. Ola Lindholms barnprogram Wild Kids har ju raderats för att han misstänkts tagit knark i samband med en fotbollsmatch. Även om jag kan tycka att det är extremt konstigt att knarka när man arbetar med barnverksamhet så tycker jag att det straff han drabbats av från sin f.d. arbetsgivare saknar alla proportioner. Dessutom kan man ju fråga sig ifall han verkligen är den ende som knarkar på SVT? Jag ådrar mig också ett minne där man hittade spår av kokain på 41 ställen på EU-parlementet i Bryssel

Om Kungen visar sig ha ljugit efter att ha sett till att bli intervjuad på bästa sändningstid så kan han ju skaffa sig ett hus på den italienska rivieran och leva lycklig i alla sina dagar. Men vad händer med Ola? Det är skillnad på folk och folk helt enkelt.

En annan sak som visar att det är skillnad på folk och folk är några väldigt starka reaktioner på vår HBTQfestival i Göteborg. Jag har läst insändare där man skriver att "vanligt folk" inte skall behöva prånglas på detta med HBTQ, och tänk om det var tvärtom. Ja se det är ju tvärtom hela tiden! HBTQ- människorna tvingas ju ständigt leva med hetronormen och får fortfarande i många sammanhang knappast finnas till. Det är väl bara att försöka tänka lite om man har svårt för en HBTQvecka så måste det ju vara enormt svårt att leva ett helt liv i en blind hetronorm. En enda vecka? Kan vi inte bjuda på det?? Vad är det för fel på folk? Varför har vissa så stora problem med att sätta sig in i andra människors problem men är totalt distanslösa till sina egna svårigheter? Psykoanalysen uppfanns 1900 av Sigmund Freud. Hur kan det fortfarande vara så många som aldrig funderat på sig själva i samband med så självklara begrepp som psykologisk överföring?

Hur kan det vara fel eller dumt att folk känner kärlek och tycker om varandra? Det borde väl inte vara så svårt att förstå att problemet finns hos de som inte vill acceptera HBTQ. Att det är ondska att inte låta folk älska.

I samband med detta får jag ett minne. Jag var 21 år. Vi var några vänner som varit på bio och sett Kristi Frestelse. Det var ett ganska blandat gäng, ateister som jag, en blivande katolsk präst och några däremellan. De flesta av oss läste religionshistoria på universitet. Efteråt drack vi öl och diskuterade filmen. Den katolske killen hade svårt för filmen, den krockade med hans tro. Jag vet inte riktigt varför, men efter ett tag kom vi in på ämnet sadomasochism, som vi alla tyckte var helt sjukt tills den katolske killen förklarade sin syn på saken. Han menade att vad vuxna människor gör i sängkammaren är det ingen annan som har något med att göra. Det var ett ögonblick som förändrade mitt liv. Det är inte bara fel att ha åsikter om vad andra vuxna människor gör i sängkammaren, det är perverst. Jag är så glad att i över tjugo år varit befriad från en slags rådande samhällspervesion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar