tisdag 7 augusti 2012

Om känslighet

Kanske har vi fått höra det många gånger, att vi är för känsliga. Kanske har någon person upplyst oss om att känslighet är något bra. Oftast sägs det till oss i all välmening de dagar då vi beklagar oss för att vi känner oss hudlösa, sårade och för att den smärtan är så svår. Någon gång har vi hört att vår känslighet gör oss till empatiska människor. Att vi kan använda oss av vår känslighet. Att vi kan vända den till något positivt. Att det egentligen är ur den vi får vår styrka. Och det är helt sant, det är en tillgång att vara känslig. Utan den hade vi inte varit de vi är. Vissa dagar är det bara så svårt att se. Som idag.

Jag minns hur jag låg och lyssnade på den här Sting låten i en freestyle på en vit sandstrand i Koh Samui, Thailand, 1990. Jag hade redan genomlevt många förluster fastän jag bara var 25 år. Sorgen hade jag väl med mig i ryggsäcken på vår resa. ”Fragile” är nog den låt som jag har gråtit mest till. Och som fortfarande ger mig tröst. För när man är ledsen känner man sig väldigt ömtålig.

Så, till alla underbara känsliga människor! Den här är till oss.



1 kommentar: