måndag 20 augusti 2012

Nytt kapitel

Jag ska byta stad, till mitt gamla Karlstad. Jag har lite separations-ångest. För även om jag inte trodde det, har jag gått och blivit kär i Stockholm.

Efter studenten ville jag (som alla andra) bara bort från Karlstad. Så ska det väl vara lite också. Så det blev Stockholm av olika anledningar. Men jag kunde nästan ha hamnat vart som helst. Jag hade ingen speciell relation till Stockholm innan jag flyttade hit men såklart hade jag fördomar, som många har om Stockholm. En del stämde, andra inte. Som om att tro att Stockholmare ska vara dryga. Att jag skulle se "brats" överallt, nja... Visst, dom finns men det gör dom i de flesta andra städer också. Folk är inte mer dryga här än någon annanstans, vad jag har upplevt i alla fall. I mitt jobb har jag mött många människor och dom flesta är väldigt trevliga, men det beror på hur hungriga dom är.

Något som jag hade tänkt skulle bli jobbigt var att se tiggare och klass-skillnader. För det blir mera tydligt i en storstad. Jag bor i en söderförort och det märks. Vid det här laget är jag van, men i början hade jag svårt att hantera det. Det är jobbigt att det är så mycket som är orättvist. Som när jag skulle till jobbet, brukade det sitta en kille i min ålder  och spela dragspel vid tunnelbanan. Han satt där i alla väder och var kvar när jag skulle åka hem för dagen. Undra hur mycket han tjänade på en dag jämfört med mig?

Jag gillar att det finns så många olika kulturer, att man hör olika språk varje dag och ser så mycket olika människor. Jag tycker på ett sätt att människor är lite mer öppna här. Det är kanske enklare i en storstad, eller så är det just för att det är människor från olika kulturer. Jag och min syster såg prideparaden för ett tag sen och då slog det mig verkligen. Helt fullproppat med alla slags  människor för att se och stödja. Det var fint och jag hade ingen aning om att det var så stort.

Jag älskar att gå runt på stan och titta på folk, tappa bort mig  på nån gata och se nya platser. Veta att ingen här känner mig. Det är en sån frihet i det. Jag kan tycka att det är jobbigt att gå på stan i Karlstad och springa på folk man känner hela tiden.

Stockholm är så vackert, speciellt på sommaren och jag har så mycket kvar att se. Så jag är inte färdig än, jag kommer tillbaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar