tisdag 1 maj 2012

Att operera blygdläpparna eller inte

I dag är folk ute och demonstrerar för en bättre värld. Jag gillar det lika mycket som jag avskyr folk som trots att de lämnat småbarnsåldern klagar utan att försöka förändra. Men det var inte det jag skulle skriva om nu,  utan om något annat, hoppas min koppling blir klar.

För några år sedan såg jag ett program på tv där unga människor använde botox bla  för att få fastare rumpa. I programmet  frågade de samma personer vad de tyckte om att man använde djurförsök i botoxprocessen. Samtliga av dessa unga botoxberoende förklarade att det inte var något de brydde sig om. Inget konstigt med de. Det handlar om personer med en självupptagenhet som står i vägen för ett samhällsengagemang. De kan inte se utanför sig själva verkar det som, vilket är ganska begripligt eftersom de verkar ha ägnat sin tid och kraft åt att förstå sin egen kropp istället för att förstå den världen som kroppen finns i. 

Jag associerar till ett avsnitt i Bergtagen av Thomas Mann. Romanen handlar om Hans Castorp som är på ett sanatorium i sju år. Någonstans under denna tid, minns inte när, får han besök av en släkting som tycker att Hans borde åka hem, att han är för frisk för att vara kvar på sanatoriet. Men Castrop vill inte. Släktingen är förtvivlad över Castrops utveckling. Han har  blivit totalt ointresserad av världen utanför sanatoriet och pratar engagerat och glatt om olika sjukdomsförlopp i sin egen kropp. På något sätt är det en beskrivning av människor av i dag. Hur vi är fast i olika privata projekt  och problem på ett sätt som gör att vi blir ointresserade av samhället.

Folk  ägnar allt mer av sin fritid åt det intimt privata,  som ger den små fåniga problem som skapar ännu fler fåniga problem, bland annat  eftersom det finns en marknad som överlever på att hitta på den här typen av problem åt folk. Jag tänker att det enda sättet att bli av med små fåniga problem är att skaffa sig större och viktigare problem. Jag tror att det är en säkrare väg för att styrka sin självkänsla än att operera sina blygdläpparna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar