måndag 1 mars 2010

En vit månad

I januari brukar jag ha en vit månad. Jag avstår från all form av alkohol för att jag är så trött på det efter alla helgerna. Förra året i maj försökte jag mig på att även ta mig en reningskur, en så kallad en detoxkur. Det gick åt helvete. Mina ben svullnade så att jag fick sova med stödstrumpor. Efter tio dagar ringde jag till företaget som tillverkade naturmedicinen som jag åt som en del av reningsprocessen. När de återkopplade efter efter några dagar så sa de att det var mina njurar som krånglade. Att jag skulle ta halva dosen och dricka njurte varje dag, en annan produkt som företaget lanserade. Men att ta en medicin för att klara av en annan kändes inte optimalt och jag såg plötsligt framför mig hur jag skulle äta ett tiotal mediciner varje morgon. Tänkte att det är väl så här det är med hela livet. Men gör en sak för att dölja en annan och så en sak för att dölja det tredje. Ja det är i alla fall ett problem att naturmedicin inte genomgår samma kontroll som skolmedicinen.

Men i mars månad i år har jag tänker jag ha ett kulturellt reningsbad. Jag skall inte slö titta på skit på tv, inte läsa en enda rad om Anna Anka eller melodifestivalen, bara läsa romaner och bättre tidningar. Kanske till och med läsa lite dikter på kvällskvisten. När det gäller maten så tänker jag inte slänga i mig någon skitmat. Det skall vara välgjort och inte halvfabrikat. Om det gäller kläder, ja det finns inget utrymme för att köpa något, men om jag gör det så skall det inte vara någon billig skit. Billigt får det gärna vara, men då får det vara second hand.

Jag är nyfiken på ifall denna kulturella rening kommer att påverka mig över huvudtaget. Vi får se. Kanske svullnar min hjärna så jag får börja sova med hjälm och får rekommendationer om att läsa Vergillius varje middagsrast. Men Vergillius är precis lika överdrivet tillrättalagt och fånigt som njurte, så där går definitivt min gräns. Börjar jag skriva om Vergillius så kan ni räkna med att något gått allvarligt fel och sen vet man aldrig hur det kan sluta. Kanske börjar jag tala på hexameter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar