tisdag 9 mars 2010

Jan Hedh håller på att ta över mitt liv




Som jag har berättat tidigare så är jag känslig för trender. Nu är det som bekant modernt att baka bröd. Att jag hoppat på den trenden är ingen slump. Jag har alltid varit intressera av att baka. När jag var tio år hade jag ett 4H- företag i bakning. Ett tag funderade jag faktiskt på att bli bagare. Jag är uppvuxen med stenugnsbakat, osv, osv i all oändlighet amen.

Men när en låntagare tipsade mig om "Bröd och kaffebröd" av bagaren Jan Hedh, så tittade jag i boken med skeptisk min. Det här var för svårt, för mycket, totalt utflippat insnöat för att passa en tvåbarnsmamma som har ett dussin får många järn i elden.

När jag först tittade i boken kom jag att tänka på dokumentären om hästmannen och hur han hästmannen, alltså Stig Anders, bakade i en inte diskad degbunke med en hel del degrester på kanterna. Jag fick inga svar i filmen men mina kunskaper om brödbak sa mig dock att de gamla degresterna från bunken fungerar som jäst för den nya degen, för det är ju så det fungerar. Att köpa jäst till någonting annat än hembränning är överskattat.


Om Stig Anders från Hästmannen står för den ena extremen i dagens bakning så står Jan Hedh för den andra. Jan Hedh gör bakning till en en konst och får mig att tvivla på att det duger med mitt gamla vanliga vetemjöl eftersom jag lärt mig att det är så mycket bättre med franskt.Som jäst använder han inte gamla degrester som råkat bli kvar i bunken utan ger recept på olika jäsdegar med russin, äpple och allt möjligt. Han får mig att förstå att det är amatörmässigt att mäta sitt mjöl i volym, nej med våg skall det vara. Kort sagt Jan Hedh öppnar nya vägar för mig att fördjupa mig i bakningens sköna konst.

Men innan Hedh så trodde jag att jag var en fena på att baka bröd.Nu inser jag att jag inte kan någonting. Att jag får börja om från noll. Samtidigt är jag medveten om att detta är ett ställningstagande, någonting jag väljer att köra på. Istället för att förstrött bläddra i boken och inse att det här är för avancerat för mig i mitt liv just nu, men kanske något när jag blir pensionär, så gör jag tvärtom. Jag läser varje ord och ser till lära mig allt utantill. Fattas bara att jag skriver en hemtenta till mig själv.

Gud vad jag får lust att baka!

3 kommentarer:

  1. Har du satt en levain än? När Hedhs bok "Bröd" kom ut, och jag köpte den faktiskt då med lust att forcera och behärska, satte jag en surdeg. Dock var den både illaluktande (som kräk) och rinnig i konsistensen vilket fick mig att tro att jag hade misslyckats och degen åkte ut i vasken och boken hamnade i bokhyllan (coffetableshelf!).Trots dessa tider av surdegsbakande väljer jag att hålla mig till hederligt köpejäst, skållat dinkel och honung.
    Men bakning är en vacker konst i vilket fall :)
    Susanne (kan ju inte vara anonym jämt)

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en Jan Hedh-bok för snart 5 år sen och har fortfarande kvar ättlingar till min första surdeg som jag gjorde på äpplen då! Boken vet jag fan inte var den tagit vägen...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har sett att du skrivit inlägg och varit positiv till invandring med mera. Eftersom din människosyn verkar stämma fint överrens med vår så skulle jag vilja höra med dig om du på något sätt tänker att du har lust att vara delaktig i Ungdom mot rasism's nya kampanj, som lanseras officiellt imorgon. Jag är kampanjledamot där och skulle tycka att det är väldigt kul om Du ville fungera som något slags ansikte utåt och vara en del i det hela. Hemsidan är www.rostademokratiskt.se och mig når du på ebba@umr.nu. www.umr.nu är hemsidan där du kan läsa mer om själva organisationen.

    Vänligen, Ebba

    SvaraRadera