tisdag 4 september 2012

Ett bra recept på pastasås

Jag har alltid varit intresserad av mat och väldigt ofta varit rätt fattig. Men det har inte hindrat mig ifrån att äta trerätters-middagar helt för mig själv. Många har ju svårt för det där att laga fin mat bara till sig själv,  eller att ens laga mat till sig själv, men jag har alltid fått höra att man ska ta hand om sig själv.

Som man behandlar sig själv behandlar man andra tror jag. Det är en bra strategi för att kunna förändra världen, för att inte bli ogin mot andra och förspilla möjlig solidaritet med fortsatt kamp för folk som inte har det så bra.  

Men det är ett stort problem  dagens samhälle att många som har dålig med pengar inte har möjlighet att ge sig själv det där lilla extra, eftersom tillvaron mer och mer är inrättad efter folk som kan köpa det där lilla extra. Det är ett kollektivt självförbrännande. Samtidigt som konsumtionssamhället är ett samhälle där du värderas efter vad du handlar och har. Sån skit får man försöka skydda sig emot.

Men äta måste man ju och varför inte då försöka äta riktigt gott? Det behöver ju inte kosta mer eller ens vara onyttigt. Jag tycker att  Anna Bergenströms Sparmat från 1994 (DN-förlag) är bland det bästa man kan ha om man behöver ha billig men god mat. Den boken finns nästan inte längre, men jag antar att man kan få tag på den genom bibliotek och antikvariat. Trots att den kommer från 1994 är den modern med många vegetariska recept.  Här kommer ett bra recept därifrån.


Billig festsås

En pastasås som nästan smakar lite skaldjur

4-5 personer
3 dl strimlad purjo
lite margarin eller smör
1 hackad  gul lök
1 hackat syrligt äpple
1 1/2 tsk curry
1 burk krossade tomater
2-3 msk tomatpure
1 fiskbuljongtärning
1 burk créme fraiche (2 dl, ej lättversionen)
1 tsk söndersmulad basilika
1-2 pressade vitlöksklyftor
hackad dill eller persilja

Fräs lök- och äppelhacket i fettet. Dofta över curry. Slå på tomater och lägg i tomatpuré och fiskbuljongtärning och koka utan lock 15-20 minuter.

Klicka när tomatsåsen puttrat färdigt, ner crème fraiche, pressad vitlök och allt övrigt och rör om.
Låt allt koka 3-4 minuter till. Strö över hackad dill eller persilja. Servera med nudlar, eller pasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar