tisdag 18 september 2012

En hyllning till Göteborg

Jag har aldrig varit i Göteborg tidigare.

Jag har varit på bokmässan ganska många gånger, men en ambitiös bibliotekarie tar kvällståg ner, sover, tillbringar hela dagarna i mässhallarna, minglar, hänger på någon bar och går direkt från mässan till tåget hem.

Det är inte att vara i Göteborg.

I sommar har jag varit i Göteborg två gånger.

Jag var på bröllop Bruce Springsteen-helgen och alla Göteborgare och Springsteenfans vet att det innebar skyfall. Inga spårvagnar, inga taxi och att promenera var inte att tänka på.

Då händer det, för den som är uppvuxen i Stockholm, märkliga, att alla man möter på gator, hållplatser och bussar engagerar sig i oss och vår situation. Vart vi ska, hur vi kommer dit, om det verkligen finns en gata som heter som den vi ska till, hur lång tid det kan ta, om det ändå inte bara förhöjer stämningen med regn på Springsteen-konserten och goda ölsorter.

Jag var på Way Out West också.

Bara att för första gången vara på festival utan att jobba var wow. Ledigt ända till sena eftermiddagarna, drälla runt och bara hänga. Och kolla in Göteborg.

Under alla mina år i Stockholm tog jag en skärgårdsbåt kanske två, tre gånger. Det krävdes massor av tid och planering för att åka ut i skärgården.

I Göteborg tog jag spårvagnen, väntade några minuter, åkte båt en lagom stund så var jag där.

I Göteborg var inte bara passagerare på bussar och spårvagnar trevliga, roliga och engagerade. Även förarna var ett under av social kompetens och hjälpsamhet.

I Stockholm ser busschaufförerna mest förvånade ut när man säger hej.

På en spårvagn träffade jag killen som fick gå upp på scenen på Jay Zs konsert på Peace & Love för något år sedan.

I Stockholm kunde jag åkt i en tunnelbanevagn full med folk som fått gå upp på scenen hos Jay Z utan att ha en aning om det, men Göteborg är på något sätt magiskt. Här får man reda på väsentligheter.

Så jag blev lite, lite förälskad.

I år på bokmässan går jag inte på ett enda seminarium, utan försöker istället träffa så många som möjligt av detta trevliga folk.
Är du göteborgare och ser mig på mässan så kom fram och snacka bort en stund med mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar