fredag 29 juni 2012

Synkglass

Jag hittade ett recept i Femina där man gjorde glass genom att  blanda grekisk yoghurt, en burk lemon curd och några matskedar honung. Det var ju rätt enkelt eftersom äggen redan fanns i curden. Gott blev det också  och kanske lite nyttigare än gräddglass? Citron är väl bra enligt GI?  I princip tror jag dessutom att det räcker att använda ordet grekiskt som prefix för att göra maten nyttigare. Grekisk chips, grekisk flott... Tro kan försätta berg vet ni väl. 

Men eftersom citron och lakrits brukar passa ihop så bestämde jag för att testa tillsätta lakritspulver. Det blev så gott. Är det vad som kallas produktutveckling? Samtidigt kan jag ju produktutveckla bloggen och kalla den nya glassen för Synkglass. För ett år sedan gjorde ju Elin och Anna jag en synksalladHur är synk när det är mat? Överraskande smak? Ovanliga blandningar? Lite som vi hoppas vår  blogg ska ta.  

Synkglass

5 dl grekisk yoghurt
2 dl lemon curd (går att köpa på burk, men här är ett recept)
1-2 msk honung
2 msk lakritspulver 

Rör yoghurt och lemon curd löst var för sig innan ni blandar ihop det. Tillsätt honung och lakritspulver. Blanda allt i en plastbytta som du ställer i frysen. Ja sen gäller det ju att röra runt rejält i glassen ungefär en gång i halvtimmen under de första tre timmarna. Ta upp glassen en halvtimme före servering.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar