lördag 17 september 2011

Veckans uppmaning är att krossa drömmar

Alexander Bard har gjort det i Idol och på ett jobbcentrum i Danmark så skall man krossa ungdomars drömmar för att få dem att ta vanliga jobb som de kan klara av. Jag kan förstå vitsen med att få folk mer verklighetsförankrade, men inte meningen i att de med makt får fritt spelrum för att plocka fram det lägsta i sig. Eller som någon en gång uttryckte "Hat är en fantastisk känsla" Det finns en outtalad idé om att det brutala tillvägagångssättet skulle betyda något bra, men jag tvivlar. Är det verkligen för att vara schysta mot de som blir avrättade eller bara för att det är så skönt för skarprättaren? En känsla som kanske också kan sprida sig till tittarna.Om det verkligen var för idoladepternas skull så vore det väl bättre att ta dem ur bild och förklara att de inte platsar istället för att förnedra dem offentligt? Finns det något tvivel om att detta tar fram det lägsta i oss?

I dag vet vi hur vi skall tvinga cancersjuka att arbeta, plundra kommunens skatteintäkter genom att handla med barn och missbrukare. Men vi har förlorat förmågan att känna igen ett svin när vi ser det.





3 kommentarer:

  1. Åh,men nu ska du inte vara så jantig. Man ska bara se Bard med anhang som en förebild för att kämpa sig upp till en position där man själv kan få spotta på de som står under en.

    SvaraRadera
  2. Den där Elitgruppen var då fan den sjukaste samling människor jag hört talas om på länge! Ogillar Bard då hans sinne för musiksmak är helt off. Besitter han själv någon talang?

    SvaraRadera
  3. C: håller med att Elitgruppen känns hur sjukt som helst. Men jag måste erkänna att jag gillade Army of Lovers. Sen vet jag inte. Men jag gillar verkligen inte Bard. hans främsta eller i alla fall mest kända talang verkar vara att va elak.

    SvaraRadera