lördag 10 september 2011

Joggarprojektet del 5 och korvgrytan

I går blev jag klar med mitt joggingprogram. Nu vet jag att jag kan springa 15 kilometer och det har fortfarande en viss effekt på min självuppfattning. Mitt enda problem nu är att jag verkligen inte har något att skriva om detta. För det skulle ju vara ett slags grand final för mina inlägg om joggning. Men det går bara inte. Därför får ni istället receptet på familjen Eggerts korvgryta. Vi uppfann receptet när vi bara var två någon gång i slutet på 1900-talet då en av oss hette Kraft och en Eggert, så grytan heter Kraftundeggerts korvgryta. Den är rätt stark men ett av våra barn äter den med glädje. Grytan innehåller en speciell slags korv. Vi brukar kalla dem för ungerska korvar, men vi vet inte säkert, de är långa rökta och starka. De ser i alla fall ut som korvarna högst upp till vänster i bild. Vi brukar ha två olika sorter men det är samma form på dem. De är köps över disk på Rambadis men finns säkert också någon annanstans.

Kraftundeggerts korvgryta

smör eller olja
2 starka korvar
2 starka korvar av en annan sort
4 wienerkorvar
1 röd paprika
1 -2 äpple
1 squash
1 liten burk sylt lök eller kanske 1 dl torrlagd syltlök
1 burk krossade eller passerade tomater ( fem färska hackade tomater har jag för mig det var i orginalreceptet)
1 burk creme fraiche
Vitpeppar salt
(15 svarta kalamati oliver)
Persilja

Tillredning; Finhacka paprikan. Dela squashen på längden två gånger så att den är i fyra delar. Skiva sedan delarna i en halvcentimeter tjocka skivor. Hacka äpplet grovt. Skiva korvarna 2 centimeter tjocka för de starka och 1 centimeter tjocka för de vanliga korvarna.
Använd en gjutjärnsgryta. Bryn korvarna. De starka korvarna behöver lite längre tid på sig så lägg i dem några minuter innan. Sedan plockar du upp korvarna ur pannan och steker sedan squashen ett par minuter och lägg i paprikan den sista minuten . Därefter häller du på de krossade tomaterna och creme fraiche, syltlöken och korvarna. Låt koka i 17 minuter. Om du väljer färska tomater så stek på dem med mycket olja eller smör och låt dem sedan koka med cremefraichen i tio minuter innan du lägger på allt annat. (Då blir alltså koktiden 27 + 6 minuter istället för 17 + 6 minuter) Sist lägger du i det hackade äpplet och låter blandningen småputtra i ytterligare 6 minuter. Lägg eventuellt i ett par nävar oliver. Provsmaka och krydda. Men var försiktig med saltet för det är väldigt salt från början.
Ta grytan från plattan och klipp över persilja.
Servera till ris och öl!

2 kommentarer:

  1. Kul att det gick vägen för dig med joggingprojektet, det har blivit lite väl mycket paus för min del skulle jag säga - ofrilvilligt, eller jag menar att det inte beror på att jag skjutit upp det, eller tappat sugen. Har "bara" varit småsjuk i två månader, hemskt irriterande. Jag hoppas på bättringsväg nu, vet inte hur springvänligt väder man kan räkna med i höst dock.

    SvaraRadera
  2. Ja fast det här att vädret skulle ha någon betydelse för hur joggvänligt det är är ju bara nys ;-) Eller att jogga vid middagstid en högsommar dag är kanske inte att rekommendera. Men regn, om det inte är hårt ösregn, är bara skönt, riktigt behagligt. Och på vintern, det är sällan isigt i exempelvis Änggårdsbergen. På sista åren har det i alla fall de sista åren mest varit snö och inte alls speciellt halt. Men vi får hoppas på en vanlig Göteborgsvinter med kallt först i slutet på januari och inte november som 2010.

    SvaraRadera