tisdag 1 januari 2013

Carina väljer veckans soundtrack 2013

Ja att se förvirring gör en sedermera vis. Men ibland kan det vara näst intill olidligt att sinnligen känna hur man befinner sig mitt i denna världs förvirring. När jordens lidande blir för stort, då, när vi sitter och gråter över världen, då är det bara en sak som hjälper oss att uthärda. Det är KONSTEN.

När Miss Li sjunger "Här kommer natten" så vet jag vad livet handlar om. I några minuter kan jag vila i hennes skapande och känner mig hemma i världen trots allt. Efter den 3:e minuten i låten är jag totalt uppslukad, som i en annan värld. Det är vad Elisabeth Grosz menar med "becoming", det skälvande ögonblick då vi dras in i konstverket, när vi inte längre vet var vi slutar och musiken börjar- vi blir ett och samma. Och det är väl det konsten gör, den väcker känslor och reaktioner och den för oss in i imaginära världar. Men vi förflyttas inte, för även det imaginära tillhör detta livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar