söndag 16 december 2012

En raffinerad läsning

Jag har just haft en läsupplevelse som jag gärna vill förmedla. Problemet är att jag inte gärna vill berätta vad den handlar om, eftersom handlingen är så raffinerad, som ett överraskningsmoment i sig.
Vad jag kan avslöja är att det är njutbart och medvetet, utan att det är svårt och komplicerat.

Jag förstår  att boken som är skriven av franska  Hélène Grémillon blivit en stor succé i hemlandet och sålts till arton länder.Grémillon är historiker och litteratuvetare, vilket kan anas i berättelsen.

Hon vet hur en bra berättelse skall byggas och hon kan mycket om den tid som berättelsen utspelar sig i, vilket är trettiotalet före kriget och under Andra världskriget. Grémillons roman behandlar hur den rådande samhällsmoralen präglade människors idéer om vad som var det rätta och rationella, men också om hur individerna i berättelsen kom att påverkas av kriget. 

Att dela idéer om vad frihet är en om än inte synlig men ändå ofta avgörande idé för fungerande samspel. Men tvärtemot vad vi tror är dessa idéer för det mesta något som kommer från en samhällsanda, riktlinjer uppifrån. Kort sagt politik. För att leva efter egna idéer om frihet måste man i regel ha någon form av samhällelig makt, om man inte medvetet väljer att leva i någon form av utanförskap och för det krävs mod. Men man kan också hamna i utanförskap om man inte får plats i de rådande berättelserna/ idéerna om frihet. Det är vad som händer i dag i våra fattiga förorter.  Fast det är inte vad boken handlar om egentligen utan bara vad jag kom att tänka på när jag läste.

Romanen heter Den förtrogne (Forum 2012)  och är en ohyggligt välskriven berättelse om klass, kön, makt, tidsanda, svartsjuka, krig, kärlek och ond bråd död.

1 kommentar: