måndag 17 december 2012

Carina väljer veckans soundtrack



Den franska triologin Trois colour: Den blå, vita och röda filmen av den fantastiske regissören Krzysztof Kieslowsky har inte bara påverkat mig utan verkligen präglat mitt liv. Det är speciellt den Blå filmen som har etsat sig fast och nu återigen gör sig påmind. Juliette Binoche framför huvudrollen på ett imponerande sätt.  Zbigniew Preisners musik, som jag tycker är något av det bästa klassiska som komponerats i modern tid, påverkar filmerna i lika stor utsträckning som Goran Bregovic gjorde i Emir Kusturicas Zigenarnas tid. Det är kombinationen av det skira vackra och outhärdligt sorgliga som ger musiken resonans i mig. 
Så i kontrast till julens glättighet vill jag dela med mig av trailern till den Blå filmen och sedan Preisners Lacrimosa. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar