fredag 12 oktober 2012

Ditt ansvar börjar här

I veckan hörde jag Tommy Engstrands sorgliga försvar för sin kollegas användande av ordet svarting i Public service. Engstrand hänvisade till sin barndom och menade att under den tiden hade ordet ingen speciellt dålig laddning. Så kan man ju tänka, om man inte analyserar vilken tid han växte upp i och hur den vite mannen på den tiden dominerade världsherraväldet. Det är ju när detta världsherravälde  åtminstone delvis brutits och andra fått talan som det blivit begripligt även för icke drabbade hur sådana här ord uppfattas. 

Jag kommer tillbaka till detta när jag ser Palmefilmen och inser att hans död var frampiskad av ett samhällsklimat. På många sätt lever vi nu i en menlös tid, där saker bara händer utan att folk menar sig ha möjlighet att göra något åt det. Jag tror att det handlar om att ekonomin just nu hanteras som en naturkraft. Många tycks mena att de är menlösa aktörer i sitt eget samhälle. Vilket är en oroväckande vrångföreställning, eftersom så gott som alla omvälvande samhällsförändringar kommer genom ett tryck underifrån. 

Det minsta vi kan göra är att ta vårt ansvar för samhällsklimatet genom att hålla en anständig ton i våra samtal om människor vi inte gillar, genom att säga emot rena dumheter. Genom att inte tolerera rasistiska eller främlingsfientliga uttalanden. Illdåd kommer inte ifrån några vakuum. 



2 kommentarer:

  1. "inte tolerera racistiska"
    Stavas rasistiska.

    SvaraRadera
  2. tack! Jag blev helt galen för stavningskontrollen sa att jag skrivit fel så jag tog deras förslag utan att titta ordentligt (skrev utan glasögon). Nu har jag ändrat till rätt stavning.

    SvaraRadera