torsdag 12 juli 2012

Svinet

Jag har läst Åsa Grennvalls serieroman Svinet (Ordfront förlag 2010) . Boken handlar om ett svin och hans kvinnliga entourage,  dvs om kvinnorna han misshandlar. Jag har svårt att komma på ifall jag någonsin läst en så välkomponerad svensk serieroman. Det skulle i så fall vara Grennvalls egen Sjunde våningen.

Boken börjar hemma hos den f.d. flickvännen, rör sig fram genom ett par förhållanden  och landar utanför rättssalen i  svinets mammas berättelse. En mamma som han också misshandlat. 

Grennvall vågar se mönster och strukturer som många av oss, i alla fall jag, blundar för, tills vi vet säkert.  Ni vet alla de där sakerna som vi förstår att vi lagt märke till först när vi fått reda på att något inte stått rätt  till. 

Greppet Grennvall använder för att binda ihop personerna ligger nära   farsens berättarstruktur. Det här är svart humor således och psyket är ofta berättelsens rum. 

För er som menar att ni inte kan läsa serieromaner så skall jag försöka svara lite grennvallskt:
- Synd för er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar