torsdag 1 december 2011

Ätit en sjukt god middag

I dessa tider är lax billig mat. Jag brukar köpa en helsida. Jag tillagar genom att lägga den i långpanna som jag hällt ut några deciliter vitt vin i. Sen saltar jag och pepprar, sätter in i en ugn som är 100 grader varm och där får den stå tills den är klar, cirka 1 timma. Det blir väldigt bra på den låga värmen och alla näringsämnena är kvar. Till det brukar jag göra pressad potatis, sås och en sallad. Så gjorde jag även i dag, men det sensationella var såsen. I affären hittade jag en creme fraiche som heter getost, honung och rosmarin. Jag tog två sådana burkar i en kastrull, hällde i någon dl vatten och en fiskbuljong tärning och kokade i kanske tjugo minuter. Så gott!

Det är väldigt mättade smaker, så drycken som jag menar passar bäst är vatten (möjligtvis med en citronskiva)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar