fredag 11 november 2011

Jag bjuder på fördomar om ekonomer

Efter mina tretton år som folkbibliotekarie så kan jag konstatera att ett genomgående problem är att de högre tjänstemännen över biblioteken inte är biblioteksbesökare. Kanhända skaffar de sig ett bibliotekskort för syns skull när de fått jobbet. Vanligtvis så har de fått jobbet för att de är duktiga på att hålla budget. Sällan har de minsta aning om vad ett folkbibliotek egentligen går ut på och oftast begriper de inte att det skulle ha någon betydelse om de visste. De är bättre på plus och minus än nyanser i kulturlivet. Detta kan man skriva länge om, men jag låter bli och hoppar raskt över till mina i iakttagelser om ekonomer och de som har de ekonomiska målen som största intresse i sitt arbete.

Jag träffar dem ibland i privata sammanhang. Det är för det mesta dötrista och extremt förutsägbara samtal där jag får svara på frågor om jag läst alla böcker i biblioteket, höra någon skröna om trevliga bibliotekarier från deras barndom eller någon otrevlig bibliotekarie från deras nutid. Ibland tvingas jag också framstå som idiot när de börjar prata om min förmodat låga lön och min långa utbildning. För att få tyst på dem så säger jag att jag inte riktigt tjänar 50 000, vilket är sant eftersom jag tjänar hälften. Sen berättar de i regel att de aldrig går på biblioteken utan att nätbokhandel bistår dem i deras litteraturbehov.

Folkbiblioteken skall vara en mötesarena för alla. Jag tycker det är viktigt att särskilt utjämna bland de som har sämre resurser. Samtidigt måste man ha klart för sig att folkbiblioteken inte är någon fattigvård. Det hade nog sett bättre ut på många ställen om ekonomer eller chefer i kommunen lockades till biblioteken, så de verkligen förstod vitsen med starka folkbibliotek. Det gör man oftast inte i dag.

Ett strålande exempel på detta är när Expressens ekonomireporter Fredrik Sjöhult upptäcker och upprörs över att Zlatans bok går att låna gratis som ebok samtidigt som den släpps i affärerna. Fast man får väl säga Yippie! En ekonom har upptäckt folkbiblioteket och skriver om det i tidningen!! Plötsligt ser jag eboken som ett hopp för att vi skall få ekonomerna att älska oss. Hoppas bara vi får dem till bibliotekslokalerna och inte bara till våra hemsidor. Vad skall vi locka med? Gratis bullar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar