lördag 23 juli 2011

Dags för rustning!

När jag vaknade i morse, i efterdyningarna från katastrofen i Oslo började jag fundera på hur jag skulle skydda mina barn, se till att de inte blev skrämda på samma sätt som jag själv blev skrämd av Vietnamkriget och Kalla kriget. Sen insåg jag om att min roll som förälder inte är att skydda mina barn från världen utan att rusta dem för dem för den. Det är ju de som kommer att vara med och forma vårt framtida samhälle. Vår främsta uppgift som förälder är inte att se till att våra barn duschar efter gymnastiken utan att lära dem slåss för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Hur? Genom att själva ta diskussionen när den kommer upp. Men för att kunna göra det måste man jobba med sina egna värderingar. Det räcker inte att trycka gilla på en facebooksida mot främlingsfientlighet, men måste gå på djupet. När jag började jobba i de nordöstra Göteborg för över elva år sedan fick jag möta mina egna fördomar. I dag är jag mycket tacksam för att jag fick möjlighet att ifrågasätta mig själv och arbeta med min omedvetna tankestrukturer. Jag har grundat i mig själv. Men det har samtidigt gjort mig fasansfullt medveten om fördomarna och statustänkande hos folk som själva tror sig vara fördomsfria och mena sig stå för människors lika värde.Vi måste hjälpa dem att ifrågasätta sig själva. Säga emot och strunta i etikettsbrottet om den politiska diskussionen vid middagsbjudningen. Det är en viktig början.

Jag vill också passa på att skriva att jag är väldigt tacksam att få möta många av de här ungdomarna i förorten. De ger mig framtidstro och jag är fullkomligt övertygad om att de med sina dubbla kulturella kompetenser, sin tillvaro långtifrån bortskämdhet kommer att kunna bidra till mycket gott för samhällsutvecklingen tillskillnad från de bortklemade ungdomar som i brist på annat hänger kvar i ett slags artonhundratals värderingar om klass och status och som verkar vara mer rustade för att ta kampen mot lönnfetman än kampen mot främlingsfientligheten.







3 kommentarer:

  1. Men den där polariseringen du ger uttryck för här är väl också full av fördomar! Är man fördomsfull om man har ett statustänk? Är man fri från fördomar om man är icke-materialist? Ungdomar i förorten (bara där har man dubbel kulturell kompetens - som är vad?)kan alltså per definition inte vara bortklemade? Sk bortklemade (innebär vad?) kan inte ha en positiv syn på "främlingen" eller hålla demokratins och solidaritetens fana högt?
    Jag tycker att du har en hel del fördomar kvar - människor är mer komplexa än så!

    SvaraRadera
  2. Svar:
    Polarisering
    Jag visst kanske det var dumt att ge uttryck för polarisering när jag skrev om ungdomsgrupper. Samtidigt menar jag att jag inte ger uttryck för en polarisering. Jag pekar inte ut extremister, utan grupper som jag själv tillhör, som på ett ytligt plan menar sig stå för människors lika värde, men inte i praktiken.
    Statustänk
    Jag pratar om demokrati som utgångspunkt för ett öppet kritiskt tänkande samhälle och menar då att statustänk är ett uttryck för att man inte tror på människors lika värde.
    Matierialism
    Om du är materialist eller inte tror jag inte har något med fördomar att göra. Fördomar är ju förutfattade meningar där man dömer folk efter yttre betingelser och har inget att göra om man är materialist eller inte.

    Bortklemade ungdomar
    Kan det väl självklart finnas överallt. Men eftersom vi lever i ett ganska utpräglat klassamhälle där vissa människor bygger skyddar sig mot den brutala verkligheten och andra lever mitt i den så tror jag ju att de senare har lättare för att identifiera och förstå sammanhang. Jag säger ingenstans att så kallade borklemade ungdomar inte kan hålla demokratins och solidaritetens flagga högt bara att jag har större hopp till förortsungdomarna. Varför kan jag inte få säga det?

    Dubbla kulturella kompetenser
    Jag skriver ingenstans att det bara är i förorten som man har dessa dubbla kompetenser, bara att man har det där.

    Vad jag menar och är bara att detta med främlingsfientlighet inte är en företeelse som är isolerad i högerextrema sammanhang utan att det odlas hela tiden av folk som inte är medvetna om att de odlar det. Att man istället för att polarisera mer skal gräva där man står, möta fördomarna i sig själv och sin omgivning.

    SvaraRadera
  3. p.s. och självklart har jag en del fördomar kvar att jobba med. Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så menar jag att det är en antiintellektuell livshållning att tro att man är en god människa.
    Dubbla kulturella kompetenser är när man lever i två olika kulturer samtidigt.

    SvaraRadera