onsdag 17 februari 2010

men Maud

Jag är lite trött på Maud Olofsson. Inte bara på grund av hur hon gjorde upp med sina allianspartier om kärnkraften utan också för att hon verkar se egenföretagande som någon slags religion. Jag har läst uttalanden där hon sagt att det skall kunna bli lika självklart med att ha eget företag som att ha en anställning. Men eftersom jag själv kommer från en släkt av egenföretagare, eller småföretagare för att uttrycka mig mer precist så tycker jag mig veta att egenföretagare jobbar nästan jämt, ofta har dåligt med pengar och inte har särskilt mycket tid för att ta hand om vare sig själva eller sina nära. Innan man bestämmer sig för att reformera ett halvt folk till egenföretagare så får man väl ändå ta reda på vad folk vill. Särskilt som jag är ganska säker på att just för att bli egenföretagare så krävs det att man är ett speciellt virke, som många av oss svenskar inte har eller är intresserade av att skaffa oss.

Ibland lyfter man också fram invandrare som fantastiska egenföretagare, men att de driver företag beror ofta på att de inte kan få något annat jobb. Istället för att jobba som hjärnkirurger eller vad de kanske är utbildade för så har de en livsmedelsbutik som de jobbar i tolv timmar om dygnet, trots eller för att de har fru och familj hemma. Jag undrar vad det är för bra med det. Jo en bra sak är det. Att jag som kund kan få många trevliga samtal med dessa högutbildade butiksinnehavare, men det är i det stora ett irrbloss i ett stort mörker.

Men trots att Olofsson pratar som väckelsepredikanten om att folk bör starta företag så har företagen inte blivit fler under hennes tid som näringsminister. Ner på jorden Olofsson. Inse att många av oss vill ha trygga gärna statliga anställningar. Fritt företagande måste ändå bygga på just frihet att vilja välja detta. Sen har jag inget emot vi i Sverige skapar bra förutsättningar för småföretagare, men det är en helt annan femma.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att tänka: Heja Maud! Mer eld till brasan som ska skicka alliansen ända till blåkulla!
    Maud må se bulltanstgod ut men jag misstänker att hon har flera egorävar bakom öronen (drabbar ju ingen fattig;) Att låta en företagskultur/ideologi styra politiken (bl.a. lön/anställningsfrågor)och ren dumhet ministerbeslut, synes vara utmärkande drag för de "nya" moderna liberala (stureplans)partierna.

    Heja Maud (själv är bästa dräng- gräv din egen grav!)
    Susanne (inte anonym längre)

    SvaraRadera
  2. haha! Ja jag vi får hoppas, men vad de ställt till med...suck

    SvaraRadera