tisdag 30 november 2010

Blå dunster

Jag är extremt sur i dag. Men fick mig en rolig stund på jobbet då en väldigt speciellt låntagare kom tillbaka till biblioteket efter en längre tids frånvaro, då han vanligtvis brukar befinna sig i någon slags vildmark, i Bohuslän, Kanada eller ja, lite varstans. I dag fick vi höra om hans kompis i Partille, som fått en ovanligt smittsam hosta, så att man lät avspärra ett område runt villan för att förhindra besök. Ja sen hade det kommit folk från Stockholm, klädda i rymddräkter, för att hjälpa den sjuke. Det är den typen av historier som man kan få höra på biblioteket. Egentligen är det kanske inte så roligt, men jag blir i alla fall alltid väldigt uppfriskad av den här mannens historier.

Jag är sur för en organisationsförändring på jobbet. Vi skall få en ny chef och man pratar om att detta förmodligen kommer att vara någon chef som redan befinner sig i förvaltningen, eftersom det är så många chefer som blivit utan jobb i den nya omorganisationen. Jag är så trött på de här propparna i övre medelåldern som bara tycker att deras rättighet är att ha ett jobb. Själv jobbar man ju på en arbetsplats där man inte säger sig ha råd att anställa tillräckligt med folk samtidigt som man tillhör en sektor där många duktiga bibliotekarier aldrig får något jobb, bara för att det finns en massa okreativa slashasar och proppar som bara tycker att just deras liv är så mycket mer värt än alla andras så att de bara måste utnyttja sin rättighet till anställningstrygghet.

Jag tycker att folk som tycker att det är okej att bara vara en propp skall skaffa sig ett ordentligt liv och fundera lite över våra de verkliga hjältarna, kanske de som flytt hit från ett annat land och gör jobbet som de där propparna ser sig för fina för att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar