måndag 2 maj 2011

Cirkeln räddade mitt liv


Ja, det är liksom lite oundvikligt när man låter två hängivna bibliotekarier blogga tillsammans - förr eller senare kommer det att handla om böcker och läsning.

Jag har haft ett ganska komplicerat förhållande till läsning det senaste halvåret. I vanliga fall läser jag mest hela tiden, men nu har jag tyckt att det har varit så tråååkigt. Och att alla böcker är trååååkiga. Så fort jag har slagit upp en bok, så är det som om jag bara stirrar på orden och fattar inte något av texten. När jag hamnar i såna här perioder av lästristess, då lider jag verkligen och tycker att det är ett förskräckligt tillstånd. Så här blir det för mig när jag har för mycket tankar i huvudet. För mycket stress. Men ändå - ett lidande och jag tänker att jag aldrig aldrig kommer tycka att det där med böcker är särskilt kul igen.

Men så fick jag händerna på Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Och började läsa och bara läste och läste och ville aldrig sluta läsa. För den var så himla bra och spännande och bra. Och vill ni veta vad den handlar om så handlar den om häxor,övernaturliga förmågor och hur det är att vara tonårstjej. Äh, nu tänker jag inte skriva mer om vad den handlar om. Läs den för sjutton. Bästa medicinen mot lästristess. Sara har dessutom en blogg som jag följer där hon brukar tipsa om en massa bra filom och böcker.

Nu läser jag Hungerspelen av Suzanne Collins. Den är också bra. Inte lika bra som Cirkeln, men bra!

2 kommentarer:

  1. Och jag har den fina tygkassen med reklam för cirkeln! Jag känner mig så mallig.

    SvaraRadera
  2. Vill också säga att jag tycker det är en bra bok! Ska skriva om den i veckan på de två jobbbloggarna

    SvaraRadera